KOMT HET GOED MET HAAKSBERGEN?

In de aanloop naar de begroting 2016 straalt het college uit dat het langzaam aan beter gaat met Haaksbergen. Als VVD fractie hebben wij daar geen goed gevoel bij.

De feiten spreken voor zich.

Het begrotingstekort voor 2015 gaat in plaats van de geraamde € 1,6 miljoen maar liefst € 2,0 miljoen bedragen. Weliswaar worden de verschillen keurig verklaard maar daar wordt het resultaat niet beter van.

Het preventief toezicht van de provincie blijft gehandhaafd en dat kan nog wel even duren..

Diverse voorstellen zoals de aanbesteding van het afval inzamelen en de nieuwbouw van een school werden zo ongeveer raadsbreed “afgeschoten”.

De uitvoering van de omvorming van gemeentelijk groen werd een regelrechte “soap”, waarbij vooral werd geklaagd over de slechte communicatie. Uiteindelijk blijken ook de beoogde lagere kosten onhaalbaar te zijn.

De reorganisatie van het ambtelijk apparaat vordert langzaam; er zitten medewerkers betaald thuis  en ondertussen worden er voor ruim € 1,4 miljoen externe krachten ingehuurd of externe adviezen gevraagd.

Als klap op de vuurpijl kwam daar boven op nog de melding dat het opschonen van de bijstandsdossiers nog een half jaar langer gaat duren.

Kortom, optimisme en daadkracht uitstralen is prima maar het uitvoeren van de gemaakte plannen gaat beduidend minder goed.

De begroting voor 2016 is weliswaar sluitend maar er zitten nog diverse niet ingevulde taakstellingen en onzekerheden in.

Zo vragen wij ons als VVD fractie af of de ontmanteling van Hameland niet het volgende financiële debacle gaat worden. De verantwoordelijk wethouder probeert uit te stralen dat het allemaal wel goed gaat komen maar wij hebben daar grote twijfels over.

Daarnaast is de aangekondigde bezuiniging op het Kulturhus niets minder dan de aanzet tot het verdwijnen van de bibliotheek en het theater. Wij hebben dat al eerder aangegeven maar dat heeft niet geleid tot aanpassing van de plannen. Ook hier wordt veelvuldig gehoord dat de communicatie met de gemeente slecht verloopt.

De aanname dat na een paar slechte jaren de inmiddels negatieve reserve weer op niveau gaat komen wordt door de VVD fractie sterk betwist. Rekenkundig klopt het wel maar daarmee is het nog niet geregeld.

De mededeling dat de woonlasten voor de inwoners gemiddeld slechts 0,8% stijgen verhult de werkelijkheid. Omdat wij als inwoners ons afval beter scheiden kunnen de lasten voor afvalstoffenheffing met 6,2% omlaag. Op zich is dat mooi maar als “beloning” wordt de onroerend zaak belasting met 5% en de rioolbelasting met 1,5% verhoogd. Na de verhoging van de OZB met 10% in 2015 zijn we daarmee één van de duurste gemeentes in Nederland geworden.

Alles overziend is de eerste indruk dat we nog niet kunnen zeggen dat het echt goed gaat komen met de gemeente Haaksbergen.