De VVD staat voor de waarden van hardwerkend Nederland

De VVD staat voor een kleine overheid die mensen de ruimte laat om op hun eigen manier gelukkig te worden. En bij die kleine overheid hoort een grote samenleving. Dat zei Mark Rutte op het voorjaarscongres van de VVD in Papendal.

Rutte sprak van een samenleving waarin niet het ‘Grote Dikke Ik’ regeert, maar een die gebaseerd is op de waarden van hardwerkend Nederland. Rutte: "In zo’n samenleving zorg je voor jezelf en geef je om een ander. Je behandelt anderen zoals je zelf behandeld wil worden. Niemand is een beetje meer gelijk dan rest en je krijgt het niet, maar je moet het verdienen. En als je de stroming tegen hebt geef je niet op, maar roei je gewoon harder."

Dit zijn de waarden van al die hardwerkende Nederlanders die na de oorlog ons land weer hebben opgebouwd en van al die hardwerkende Nederlanders dankzij wie we de economische crisis nu achter ons laten.

In het Nederland van vandaag worden deze waarden te vaak niet nageleefd. Bijvoorbeeld door bestuurders van met belastinggeld gesteunde of gefinancierde instellingen. Door mensen die politieagenten en ambulancepersoneel beledigen of militairen uitschelden. Door mensen die na ontslag als eerste op zoek gaan naar een uitkering in plaats van een nieuwe baan. En ook door mensen die anderen onbeschoft behandelen en die weigeren op een eerlijke manier hun steentje aan ons mooie land bij te dragen.

Rutte: "De VVD is niet alleen de hoeder van de economie. Wij zijn ook de vaandeldragers van de waarden van hardwerkend Nederland. Laten we die waarden met elkaar, en nog meer dan we al doen, met kracht blijven uitdragen."