Begroting 2017 en meerjarenperspectief

Op 2 november vergadert de raad over de begroting van komende periode. Een kijkje in de algemene beschouwingen van de VVD.

Hoofdpunten algemene beschouwingen

Algemeen beeld

Bij de voorbereiding: verrassend veel overeenkomsten met tekst van vorig jaar.

• “redden we het op eigen kracht?”,
  • negatief eigen vermogen,
  • woonlasten de hoogste van Twente,
  • 2016 moet echt een positief jaar worden (de realiteit is anders, ondanks verkoop aandelen, nemen van boekwinsten een hogere Rijksbijdrage),
  • weinig ruimte voor nieuw beleid.
  • voorziening reorganisatie ontoereikend.

Dat alles leidt tot de verzuchting “eventjes geduld nog”.

We hebben geen twijfel over toewijding en geleverde prestaties. Echter, de resultaten blijven vooralsnog (cijfermatig) uit en het meerjarenperspectief is vanaf de begroting 2015 al twee keer neerwaarts bijgesteld. En dat terwijl de OZB, met inbegrip van het voorliggende raadsvoorstel, inmiddels met 20% is gestegen. Wat ook is gebleven is onze kritiek op de wijze waarop informatie wordt gedeeld met de raad en de communicatie richting inwoners. Te vaak moeten we constateren dat we niet tijdig zijn geïnformeerd.

Begroting inhoudelijk

Indicatoren per ultimo 2015 zijn overeenkomstig eisen BBV vermeld maar we hebben er als raad niets aan. Er is geen poging gedaan om doelstellingen uit de begroting overeenkomstig de indicatoren te benoemen. Dat moet anders, met een duidelijke kaderstellende rol voor de raad.

Investeringen in groen zijn prima, maar er was in onze ogen met een betere opzet van het project minder geld nodig geweest.

Marktplan. Veel mooie woorden over “samen” maar de praktijk is weerbarstig.

Kulturhus. Extra bijdrage voor 2017; hadden we daar niet voor gewaarschuwd?

Weerstandsvermogen. Waarom nu wel de onbenutte belastingcapaciteit van 1 miljoen euro opgenomen. Resultaat is een positief weerstandsvermogen maar dan alleen dankzij een systeemverandering.

Wensen

Vorig jaar hebben we gemeld dat het genoeg was met extra verhoging OZB. In de Kadernota waren de totale lasten 1,1% hoger “op het randje” maar door lagere lasten afvalstoffenheffing als totaal acceptabel. Kwijtscheldingsbeleid gaat al direct in het 1e jaar mis; alsnog doorbelasten aan rioolheffing (€ 74.000). Dat leidt tot een totale lastenstijging van 1,45%. Voor ons is dat te veel van het goede, temeer daar het CBS cijfer voor 2017 0,9% bedraagt. Norm verhoging OZB voor 2017 is vastgesteld op 1,97%. Lijkt ons voor Haaksbergen een prima uitgangspunt, afgerond 2% erbij. Dat leidt tot een lastenverzwaring van per saldo 1,0%. Voor ons een zwaarwegend punt; we zijn bereid om samen met de wethouder te zoeken naar dekking binnen de programmabegroting (ca. € 80.000).

Aanbevelingen

In de begroting staat nauwelijks iets over ouderen. Wellicht een idee om dat vanaf 2017 wel te doen. Het wordt een van de grootste uitdagingen van de toekomst.

Natuur. Op diverse plaatsen benoemd. Is ook goed. (CO2 reductie en recreatie c.q. aantrekkelijkheid als woongemeente.) Maar natuur kan niet onbeperkt “gratis” zijn. Eigenaren hebben behoefte aan een gesprek over het “verdienmodel” en vragen om een actieve faciliterende rol van de gemeente.

Er is aandacht voor inrichten van en model voor integrale benadering van gezondheidsproblematiek. Er zijn al diverse stappen gezet maar er zijn voorbeelden van gemeentes die verder zijn. In dat verband zou een bezoek aan de gemeente Zutphen buitengewoon nuttig zijn.