Bestuursveranderingen binnen de VVD

De landelijke hervormingen hebben betrekking op alle lokale afdelingen. Derhalve willen wij deze veranderingen met onze leden bespreken in de eerst volgende algemene ledenvergadering, medio april. Hiervan ontvangt u nog een definitieve datum.

Haaksbergen, 21 februari 2016

Gewaardeerd VVD lid,

Hierbij informeren wij u over de bestuurshervormingen die op initiatief van het VVD hoofdbestuur in het najaarscongres 2015 zijn gepresenteerd en waarmee de leden recent in een aantal landelijke Algemene Leden Vergaderingen hebben ingestemd. De hervormingen dienen uiterlijk 1 juni 2016 in de partijstructuur te zijn doorgevoerd.

VAN BOLWERK NAAR NETWERK

De hiërarchische structuur met een hoofdbestuur, kamercentrales, provinciecentrales, waterschappen en afdelingen zorgt voor knelpunten en sluit niet meer aan op de hedendaagse netwerkmaatschappij. Het past niet meer in het tijdvak waarin wij leven en niet meer bij een vereniging van liberalen, die -ieder op zijn of haar manier- een liberaler Nederland nastreven. De VVD wil zich daarom ontwikkelen tot een open, flexibele organisatie die 'liberaaldenkenden en -voelenden' met elkaar verbindt en in staat stelt om samen te werken aan een liberaler Nederland.

DE LUIKEN MOETEN OPEN

Op dit moment onderhoudt de VVD vooral contacten met liberalen die zich via een klassiek lidmaatschap aan de partij hebben verbonden. Dat aantal neemt al jaren af. In 1982 telde de VVD ca 103000 leden, nu zijn ca 31000 mensen lid van onze partij. Minus 70%. Voor een goede uitoefening van haar functies heeft de VVD 'mensen' nodig: kiezers, volksvertegenwoordigers en bestuurders, mensen die bijdragen aan ideeën en programmavorming. Daarom is het belangrijk dat de VVD een stevige band opbouwt en onderhoudt met alle 'liberaaldenkenden en -voelenden' in Nederland. Ideevorming en debat behoren tot de belangrijkste functies van 'onze' politieke partij en dit is nu net waar het bij ons in een aantal opzichten aan hapert! Openlijke debatten en ideevorming worden sterk door de hiërarchische structuur geregisseerd en de buitenwereld (liberaaldenkenden die geen lid zijn van onze partij) wordt hierbij niet of nauwelijks betrokken. Het is tegenwoordig met behulp van de moderne communicatiemiddelen heel normaal, dat mensen altijd, overal direct met elkaar zijn verbonden en communiceren. Met de huidige partijorganisatie worden de kansen die dit voor ons biedt, onvoldoende benut.

WAT GAAT DIT CONCREET VOOR DE VVD BETEKENEN?

In het kader van de nieuwe netwerkorganisaties, worden (zijn) de dertien kamercentrales vervangen door zeven regio's. De Kamercentrales Overijssel en Gelderland vormen daarbij de regio Oost.

Om een open en toegankelijke partij te worden met een krachtige en slagvaardige organisatie, worden de huidige (gemeentelijke) afdelingen getransformeerd tot lokale netwerken. Deze netwerken moeten uitnodigend en laagdrempelig zijn en geven daarmee een impuls tot samenwerking tussen de bestaande afdelingen, waarbij ieder lid en ieder liberaaldenkende en -voelende in Nederland toegang gaat krijgen, fysiek en digitaal, tot activiteiten van de VVD. Een lokaal netwerk omvat verschillende (buur) gemeentes binnen de regio, waardoor een netwerk ontstaat van minimaal 120 VVD leden. Het benutten van “best practices” wordt hierbij beoogd. Het lokale netwerk krijgt een bestuur, gekozen door de ledenvergadering van het lokale netwerk. Bij de bestuurssamenstelling is het wenselijk dat iedere gemeente vertegenwoordigd is. De taken, rechten en verplichtingen van (het bestuur) van het lokale netwerk vindt u in bijlage 1.

Het lokale netwerk zal zich in eerste instantie richten op:

• Training en opleiding
  • Talent scouting
  • Campagne
  • Public relations

Bovendien komen er thema netwerken (voorheen partijcommissies voor actuele en/of beleidsmatige items), met als doel het binden, verbinden en faciliteren van liberaaldenkenden en -voelenden, -al dan niet lid van de VVD- die langs thematische lijnen samen willen werken aan een liberaler Nederland. Om de gemeentelijke identiteit te behouden, kunnen voormalig afdelingsbestuurders evenals andere leden een commissie binnen het lokale netwerk vormen en werken aan de verbinding met de VVD kiezers in hun gemeente. Indien gewenst worden zij hierin door de lokale netwerkorganisatie ondersteund. Deze commissie onderhoudt ook contacten met de VVD-fractie in de gemeente en zal b.v. voor de gemeenteraadsverkiezingen het netwerkbestuur ondersteunen bij het toespitsen op – in ons geval Haaksbergen- van het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst.

WAT GAAT DIT CONCREET VOOR DE VVD AFDELING HAAKSBERGEN BETEKENEN?

Het bestuur van de afdeling Haaksbergen draagt er zorg voor, dat wij aansluiting zullen vinden bij een lokaal netwerk in de regio oost. De voorzitter is hierover met andere afdelingsvoorzitters in de regio in gesprek. Op basis van de bevindingen van deze gesprekken bereidt het bestuur zich voor om in een Algemene Leden Vergadering van de VVD afdeling Haaksbergen met een gemotiveerd voorstel te komen tot toetreding tot een alsdan te vormen lokaal netwerk. Het bestuur zal de ALV daartoe om toestemming vragen. Daarna zal in deze ALV het bestuur met een voorstel komen de VVD afdeling Haaksbergen formeel op te heffen en de ALV daartoe om toestemming vragen. Het voornemen bestaat deze ALV eind april 2016 te beleggen. U ontvangt hiervoor ruim vooraf een uitnodiging, met de daarbij behorende stukken.

Uiteraard zal het huidige afdelingsbestuur zich inspannen, om de transformatie naar haar nieuwe lokale netwerk correct en soepel te laten verlopen en in deze nieuwe structuur een herkenbare en erkende plaats in te gaan nemen.

Wij menen u hiermee op basis van de ons thans ter beschikking staande informatie correct te hebben geïnformeerd. Deze informatie zal ook op onze website haaksbergen.vvd.nl staan vermeld. Mocht bovenstaande informatie vragen bij u oproepen, neemt u dan via voornoemde website contact op met onze secretaris.

Met liberale groet,
Namens het bestuur VVD afdeling Haaksbergen,

Ruud Boersma
Voorzitter

Bijlage 1: Taken, rechten en verplichtingen van (het bestuur) van het lokale netwerk

In artikel 15 van het Huishoudelijk Reglement van de VVD zijn de taken van een lokaal netwerk vastgelegd. Het bestuur van een lokaal netwerk bestaat uit een door de ledenvergadering te bepalen aantal leden.

De leden van het bestuur van het lokale netwerk worden uit de gewone leden gekozen door de ledenvergadering van het lokale netwerk en bestaat uit de volgende in functie benoemde leden:

• Voorzitter
  • Vice voorzitter (optioneel)
  • Secretaris
  • Penningmeester
  • Portefeuille houders:
    training en opleiding
    - talentmanagement
    - campagne
    - communicatie & PR
    - thematische netwerken

De taken, rechten en verplichtingen van (het bestuur) van het lokale netwerk zijn:

1. het binden, verbinden en faciliteren van liberaaldenkenden en -voelenden die langs lokale lijn willen samenwerken,
  2. het opstellen van een kandidatenlijst en een verkiezingsprogramma voor gemeenteraadsverkiezingen in het lokale netwerk en het organiseren van verkiezingscampagnes in het lokale netwerk,
  3. het organiseren van cursussen, alsmede het faciliteren, stimuleren en scouten van talenten voor functies op lokaal, regionaal, landelijk en Europees niveau,
  4. het stimuleren van ideevorming en debat in het lokale netwerk,
  5. het onderhouden van contact met volksvertegenwoordigers en bestuurders die tot het lokale netwerk behoren.